Semalam yang meletihkan

Thursday, February 19, 2009
Sudah lama aku tidak berjaga malam. Sepanjang malam. Kali terakhir aku melakukannya, ketika aku masih di Foundation. Namun, semalam bukan berjaga malam seperti yang dulu. Kalau yang dulu berjaga kerana marathon tengok muvi, tetapi kali ini kerana meeting lab group.

Semuanya bermula gara-gara lab Sepro yang tertangguh selama dua minggu. Bukan sengaja, tetapi seakan tabiat lama. Uhuk-uhuk... Ada sedikit kesukaran dalam menyiapkan laporan eksperimen tersebut. Silap aku juga kerana tidak mampu untuk memberikan komitmen. Bukan tidak mahu, tetapi ada sedikit gangguan semasa hujung minggu lepas. Tiba-tiba aku demam, batuk dan selsema. Sampai hari ini masih batuk lagi. Boss pula sibuk. Jadi, tidak ada orang yang mengawal group 8.

Dengan segala usaha yang ada, kami berhasil menyiapkan laporan eksperimen untuk Sepro, dalam serba kekurangan. Nasib baik ada ahli tambahan, Amin, Presiden RSCU UTP. Huhu~~. Bangga pun ada juga dapat satu kumpulan dengan orang yang mantap macam dia. Cuma dia agak sibuk sedikit la.

Dalam keterlewatan menyudahkan laporang tersebut, kami terpaksa membayar kos yang tinggi. Laporan eksperimen Process Heat Transfer (PHT) juga tertangguh secara automatik. Yang menariknya, laporan tersebut wajib dihantar pada hari ini. Aku tak sangka pula pengiraan daripada data eksperimen sangat banyak. Tak seperti prosedur eksperimen yang agak senang. Cis... Punya la panjang.

Maka, semalam kami berkumpul untuk menyiapkan laporan tersebut. Nasib baik aku telah awal-awal lagi memasukkan data ke dalam MS Excel untuk proses pengiraan dan keputusan. Aku telah mengedarkan data tersebut kepada setiap ahli kumpulan. Semalam baru aku perasan banyak sangat pengiraan yang kena buat dengan segala formula yang panjang lagi pelik. Nasib baik aku berhasil mengeksploitasi MS Excel untuk pengiraan. Tapi, kami masih belum mampu menyudahkannya....

Kami berkumpul di cafe V4 sebelum bergerak ke cafe V5 pada pukul 12 malam kerana kesiankan Farah yang tinggal di V5. Akhirnya, kami bertiga sahaja yang tinggal buat kerja – aku, Shahwal dan Luqman. Farah awal-awal lagi dah beransur pulang ke bilik menyahut seruan bantalnya. Cis... Kami meneruskan pengiraan sambil layan lagu Rock Kapak. Nampaknya, Luqman juga tidak mampu untuk bertahan. Aku dan Shahwal meneruskan pengiraan yang sangat banyak itu sambil melayan trailer muvi-muvi terbaru. Maklumlah, internet sangat laju masa tu.

Shahwal tengah melantak~~

Memang betul-betul khusyuk ni...

Akhirnya, kami semua pulang ke bilik masing-masing tepat pukul 4.50 pagi. Semasa tiba di bilik, aku terus buka balik laptop untuk layan drama “Heroes” sambil makan. Sekitar pukul 6 aku terlelap sebelum bangun semula untuk solat subuh dan ke kelas yang bermula pukul 8. Luqman awal-awal lagi dah keluar untuk ke Pusat Memandu. Dalam keadaan yang masih mengantuk, aku mengagahkan diri ke kelas dan nasib baik Dr. Muru hanya buat latihan sepanjang kelas. Maklumlah, tutorial. Selalunya, dia bagi syarahan. Habis sahaja kelas, terus aku berjalan pulang seorang diri sebelum singgah ke bilik Apih di V3. Oh, saya sudah tidak mengantuk...

Gambar Luqman tidak dapat disiarkan atas masalah bukan teknikal

Pukul 12 terpaksa ke makmal untuk menghantar laporan dan juga untuk Viva. Hajatnya, nak keluar potong rambut la hari ni...

p/s: kalau sesiapa yang baca di twitter aku (@beliamuda), lebih kurang la apa yang aku update kat sana.

beliamuda: banyak lagi kerja tertangguh... resolusi semalam, tak nak tangguh kerja... berjaya ke?

3 komentar:

irsyad said...

padang pn ak napok mu ari 2 kat cafe v4..ngan sape ntah..
smngt molek demo...kagum kawe

nifi a.k.a beliamuda said...

haha... terpaksa buat la... tu pun terlajak deadline doh tu...

nifi a.k.a beliamuda said...

hok mung napok tu sume sek2 group aku blako...

Post a Comment

Ada komen?