KB Mall - Setuju dan Kecewa

Friday, December 26, 2008
Semalam aku berkesempatan ke Kota Bharu bersama Mama dan Abah. Kebetulan Abah ada baucar pembelian RM100 di Pacific, so kami ke KB Mall untuk membeli belah. Sesungguhnya, kami sekeluarga jarang sekali ke KB Mall, biasanya ke Pantai Timur sahaja. Abah kata lebih senang nak parking kereta di Pantai Timur. Jalan pun tak sesibuk di KB Mall. Sebelum itu, kami ke kedai perabot, sambil Abah menunjukkan jalan untuk New Pacific Hotel untuk memudahkan aku yang akan memandu ke sana pada malam jamuan Hari Keluarga Radicare. Abah akan mengiringi pegawai Radicare daripada Kuala Lumpur pada malam itu, so akulah yang akan membawa ahli keluarga aku yang lain ke sana.

Semasa di KB Mall, seperti yang telah aku jangkakan, pemandangan biasa yang akan aku lihat. Walaupun aku hanya masuk ke Pacific sahaja dan hanya lalu di laluan pintu masuk KB Mall, pemandangan yang “menarik” ada di sana sini. Tak perlulah aku nak katakan lagi. Kalau nak tahu lebih lanjut, baca petikan di bawah ini yang dipetik daripada YouthJihad.
Aku pergi ke KB Mall pada hari sabtu. Hari yang paling sesak di bandar Kota Bharu. Masuk sahaja ke dalam, aku lihat sekumpulan perempuan seramai 3 orang berpakaian ala-ala gothik dengan pakaian serba hitam dan rambut berwarna-warni serta mencancang. Adikku kata, mereka ni ‘budak Indie’. Oh, mungkin sedikit sahaja golongan ini. Menyusur ke dalam, terkejut aku melihat betapa ramai budak-budak Indie ini berkumpul di ruang tengah KB Mall. MasyaAllah!! Mereka menjerit-jerit, tergelak-gelak seperti syaitan. Orang ramai yang lalu-lalang menjeling kepada mereka. Di manakah hilang malu mereka ni? Daripada saiz badan dan gaya percakapan, mereka ni lebih kurang lepasan UPSR atau PMR. Muda daripadaku yang pastinya. Kemudian, setelah berjaya ‘menjelajah’ 80% pasaraya ini, lebih ramai golongan Indie yang aku temui. Paling mengecewakan, sukar untuk berjumpa lelaki apatah lagi perempuan yang memakai pakaian yang islamik! Astaghfirullah. Setiap kali bertemu wanita yang berpakaian menutup aurat dengan sempurna dan lelaki yang berpakaian kemas dan memakai kopiah, betapa bersyukurnya aku kerana rupa-rupanya masih ada lagi manusia yang patuh pada syariat Allah dan mengikut Sunnah Rasulullah. Pandangan sebegini sememangnya biasa di KL, Ipoh atau Penang. Namun, tidak pernah aku melihat pemandangan sebegini di Kelantan. Dahulu, Non-Muslim pun ‘tutup aurat’ kecuali rambut. Tapi sekarang, kalau Muslim pun dah berani buka situ buka sini, Non-Muslim macam mana? Bayangkan, di depan sebuah kedai yang menjual pakaian islamik, penjualnya memakai purdah, di pintu kedai terletak stiker ‘Kota Bharu Bandaraya Islam’, menjadi tempat berkumpulnya anak-anak yang berjiwa kosong ini. Malu! Inikah yang anda kata KEMAJUAN? BODOH!! Ini semua JAHILIYYAH!

Aku sangat-sangat la bersetuju dengan apa yang dikatakan di atas dan sangat kecewa dengan apa yang telah terjadi ini. Aku juga biasa melihat pemandangan ini. Kali pertama semasa aku darjah enam iaitu di Mid Valley dan juga semasa aku belajar di MRSM Transkrian. Tak sangka dapat juga lihat di atas tanah negeri sendiri. Bak kata Pjoe, "masuk dalam KB Mall ni, tak sedar pun yang MB negeri ini adalah seorang Tok Guru" (lebih kurang macam ni la).

beliamuda: aku hanya seorang budak kampung...

3 komentar:

Hafizhilmi said...

eh mg baco mano eh tulisan ak tu? ak xigt dh tulis mano..huhu

nifi a.k.a beliamuda said...

Kat mana ya?? Haha.. aku rasa aku terbaca di status YM mung kot...

nadhirah said...

I setuju sangat..teruk sngt.

Post a Comment

Ada komen?